Un scriitor extraordinar: Andre Agassi

Aga

Nu, pe bune, nu e o gluma. De mult nu am mai citit o bucata de literatura care sa nu ma lase sa pun cartea jos.
„Open” de Andrei Agassi, dincolo de a fi inca una din multele autobiografii de fosta vedeta, straluceste prin calitatea scriiturii. Si mai e ceva: Agassi este complet autentic, si pare ca nu lasa (cel putin pana la proba contrarie), nimic esential nespus.

Dincolo de stralucirea unui sport urmarit pe sute de milioane de tembelizoare, Agassi, ne dezvaluie ce se ascunde sub poleiala. Daca ati crezut vreodata ca intelegeti tenisul, veti afla, probabil cu aceeasi surprindere cu care am aflat si eu, ca sportul pe care fanii il admira este o iluzie. Va mai aduceti aminte exercitiile de admiratie ale lui Cristian Topescu, orgiile de metafore si superlative cu care se dezmatau toti comentatorii sportivi ? Exercitiile de dat pe spate de admiratie fata de realizarile si succesul faimoasei „academii Bolletieri”.

O minciuna, un fals.

Si Agassi, cu doar 8 clase si inca jumatate de an absolvite (a sacrificat liceul ca sa se dedice tenisului) este, in limba engleza un scriitor cu o clasa peste tot ce stiu eu ca s-a scris despre sport in limba romana. Inclusiv monstrii sacri Chirila, Topescu si altii. Agassi are stil, are vana, are simtul naratiunii. Cand povesteste unul din multele meciuri memorabile, Agassi ne dezvaluie adevarurile esentiale despre ce se intampla pe teren. Despre ce se intampla in afara terenului.

Jurnalistii de sport construiesc doar o opera de fictiune. Care, de cand am inceput sa citesc memoriile lui Agassi, nici macar nu mai poate avea pretentia de verosimilitate.

4 Răspunsuri to “Un scriitor extraordinar: Andre Agassi”

  1. Un cititor Says:

    Draga domnule iginer,

    Ma uimeste naivitatea cu care afirmai unele lucruri, cartea autobiografica „Open” care este intr-adevar una excelenta, care nu te lasa sa o mai lasi jos din mana pana nu o citesti, dar a compara calitatea de ‘scriitor” a lui Agassi cu nu stiu care autor roman mi se pare jenanta. Nu de alta dar „Open” nu a fost scrisa de Agassi 100% ci cu ajutorul unui jurnalist de la Los Angeles times daca bine imi amintesc asa ca inainte de a face afirmatii e bine sa fi putin mai precaut. la fel de aberanti au fost jurnalisti din presa damboviteana cautatoare de scandal care fara sa citeasca cartea si contextul in care Agassi il facea un mare tampit pe Ilie Nastase , s-au apucat sa scrie tot felu d ebazaconii.
    in rest numaid e bine. Povestea lui Agassi este una superba !

  2. costin Says:

    De fapt, m-am gandit sa fac precizarea, ajungand la capatul cartii am aflat ca Agassi a scris in colaborare cu jurnalistul respectiv.

    Si totusi jurnalistul a insistat ca numelel lui sa NU apara pe coperta cartii (asta conform marturiei lui Agassi si n-avem motive sa nu-l credem pe cuvant).

    Asadar imi mentin observatia ca, in comparatie cu scriiturile sportive, cartea lui Agassi este cu cel putin o clasa mai sus.

  3. Adriana Says:

    Buna,

    Am auzit despre cartea scrisa de Agassi. As vrea sa o citesc si eu; stiti daca s-a tradus si in limba romana ?

    Multumesc

  4. costin Says:

    Din cate stiu eu, nu.

    Daca aveti access la limba engleza o puteti cumpara fie in format traditional, de exemplu aici: http://www.okian.ro/carte-2204642-open-an-autobiography.html

    Sau , in format electronic de la Amazon, pe Kindle sau de pe goole books.

Lasă un răspuns

